Co mnie boli – Podudzie

• przeciążenia mięśni podudzia
  • zapalenia kaletki maziowej
  • tendinopatia ścięgna Achillesa
  • podrażnienie nerwów zaopatrujących podudzie
  • przewlekła niewydolność żylna
  • zastoje żylne, zakrzepica

Podejście

Bardzo ważny jest wywiad z pacjentem, ponieważ wpływ na pojawiający się ból w głównej mierze może mieć tryb życia (aktywność fizyczna, dieta). Występowanie w rodzinie zakrzepicy stawia pacjenta w grupie ryzyka wystąpienia tej choroby również u niego.  W rozwiązaniu problemu bólu podudzia bierzemy pod uwagę sąsiadujące stawy, kolanowy oraz skokowy, ale również miednicę, połączenia mięśniowe, naczynia oraz nerwy zaopatrujące podudzie. Ważna jest prawidłowa praca narządów wewnętrznych, między innymi nerek oraz wątroby. Dążymy do znalezienia przyczyny bólu. Za pomocą terapii osteopatycznych oraz prawidłowo prowadzonej rehabilitacji przywracamy pacjenta do prawidłowego funkcjonowania

Co robić

To co należy zrobić zależy od rodzaju bólu, który się pojawił.

Jeśli ból jest silny, pojawił się w stopie, łydce lub dole podkolanowym i ustaje po uniesieniu kończyny do góry możemy mieć do czynienia  z zakrzepicą. Objawy, które towarzyszą zakrzepicy po za bólem to obrzęk, wzrost temperatury nogi, zaczerwienie i napięcie skóry, ewentualnie niebieskawe zabarwienie skóry. W przypadku wystąpienia takich objawów należy natychmiast zgłosić się do lekarza.

Jeśli odczuwasz ostry ból w okolicy ścięgna Achillesa nie należy narażać tej okolicy na ucisk. Można zastosować leczenie zachowawcze, poprzez zastosowanie lodu. Należy rozluźnić podeszwę stopy oraz łydkę za pomocą rollera omijając miejsce bólu. Jeśli ból nie minie po 2 dniach należy zgłosić się do fizjoterapeuty.

Jeśli podudzie jest tkliwe, może być to objaw podrażnienia nerwów zaopatrujących tą okolicę, należy zgłosić się do fizjoterapeuty.

W przypadku przewlekłego bólu podudzi i pojawiających się obrzęków związanych np. z żylakami należy rozpocząć rehabilitację obejmującą zarówno wizyty w gabinecie jak i rehabilitację ruchową w basenie oraz na sali.