Co mnie boli?

Jakie przyczyny?

Niestabilność stawu barkowego

• ból podczas wykonywania czynności w charakterystycznych pozycjach
  • wrażenie niestabilności stawu
  • obawa przed wykonaniem pewnych ruchów
  • przeskakiwanie stawu, klikanie
  • nawracające zwichnięcia

Bark zamrożony

Typowy obraz schorzenia przebiega w 4 fazach:
  • faza narastania bólu,
  • faza stopniowego ograniczenia ruchomości oraz nasilenia dolegliwości bólowych,
  • faza stopniowego ustępowania bólu,
  • faza powrotu ruchomości.

Jeśli dostrzegasz takie objawy, najpewniej jest to zapalenie stawu ramienno-łopatkowego, na przebiegu którego dochodzi do obkurczenia lub wytworzenia zrostów w obrębie torebki stawowej. W wyniku „zamrożenia” dochodzi do bardzo dużego ograniczenia ruchomości.

Zespół stożka rotatorów

W przypadku barku chodzi o ścięgna mięśni stożka rotatorów: nadgrzebieniowy, podgrzebieniowy, podłopatkowy i obły mniejszy. Ten ostatni bardzo rzadko jest istotny z punktu widzenia klinicznego (nie daje objawów). Tendinopatie można ogólnie podzielić na zapalenia ścięgien (tendinitis), które powstają najczęściej w wyniku urazu, oraz na tendinozy, czyli rodzaj zwyrodnienia ścięgna.

Uszkodzenie SLAP

Oznacza uszkodzenie górnej części obrąbka panewki stawu ramiennego oraz przyczepionego w tej okolicy ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia. Często pacjenci skarżą się na tzw. dead arm syndrome (przeszywający ból połączony z utratą kontroli kończyny podczas maksymalnej rotacji zewnętrznej połączonej z odwiedzeniem).

Zmiany zwyrodnieniowe stawu barkowo–obojczykowego

Uszkodzenia tkanki chrzęstnej ze względu na jej znikome unaczynienie i unerwienie mogą nie dawać objawów bólowych, co określa się jako chorobę zwyrodnieniową nieaktywną. Jeśli pojawia się ból, najczęściej pochodzi on z tkanek miękkich położonych w pobliżu stawu. Pierwszym objawem, który dostrzega pacjent, jest najczęściej ograniczenie zakresu ruchu lub ogólna słabość kończyny. W przypadku choroby zwyrodnieniowej aktywnej ból może przybierać charakter rozlany, niespecyficzny oraz trudny do opisania dla pacjenta. Może on również pojawiać się w nocy, podczas snu. Okresowo może dochodzić do wysięków w jamie stawu. W późniejszym etapie dochodzi do zaników mięśniowych.

Zespół trzaskającej łopatki

Zespół trzaskającej łopatki (Snapping Scapula Syndrome, SSS) jest dolegliwością objawiającą się chrobotaniem, trzaskiem lub przeskakiwaniem w okolicy łopatkowej, któremu towarzyszy ból. Często ze względu na promieniowanie objawów bólowych mylony jest z patologią barku lub odcinka szyjnego kręgosłupa.

Najczęstszymi objawami schorzenia stawu barkowego są:

• dolegliwości bólowe, często występujące również w spoczynku
  • znacznego stopnia ograniczenie ruchomości
  • bóle promieniujące do kręgosłupa szyjnego oraz kończyn górnych

Co zrobić ?

Każdy rodzaj dolegliwości związanych ze stawem barkowym i jego otoczeniem wymaga konsultacji.

Nagłe urazy związane z np. upadkami, gdzie dochodzi do przerwania ciągłości skóry, do złamania struktur kostnych czy przemieszczeń – wymagają konsultacji lekarskich. Każde inne dolegliwości mogą zostać zdiagnozowane przez osteopatę lub doświadczonego fizjoterapeutę.

Jak leczymy?

Problem dolegliwości stawu barkowego jest bardzo złożony.
Na proces diagnozy składa się badanie neurologiczne (odruchy, dermatomy, testy poszczególnych nerwów), badanie ortopedyczne (połączenia stawów, siła mięśni, zakres ruchomości), a także spojrzenie na kręgosłup szyjny, górny otwór klatki piersiowej, połączenia nerwowe z częścią wisceralną, problemy z krążeniem krwi.
Jeśli w procesie badania okaże się, że do postawienia diagnozy niezbędne są dodatkowe badania, osteopata/fizjoterapeuta zasugeruje jego rodzaj: RTG, USG, tomografia komputerowa, rezonans.