Co mnie boli? – Bóle stopy

Jakie przyczyny?

• choroba zwyrodnieniowa np. hallux
  • skręcenie stawu skokowego
  • uszkodzenie więzadeł
  • zapalenie rozcięgna podeszwowego
  • ostroga piętowa
  • dna moczanowa

Podejście

Stopy są bardzo ważną częścią naszego ciała. Nieprawidłowości spowodowane ich uszkodzeniem lub chorobą mogą mieć wpływ na cały organizm. Podczas rozwiązywania problemów bólowych stóp bierzemy pod uwagę połączenia kostno-stawowe, więzadła, troczki, mięśnie, ale również zaopatrujące stopę naczynia i nerwy. Ważnym elementem badania jest ocena stabilizacji pacjenta.

Co robić?

Istnieje kilka możliwości, które jesteśmy w stanie zastosować sami, rozwiązując problemy ze stopą.
W przypadku skręcenia stawu skokowego i/lub uszkodzenia więzadeł oprócz bólu może pojawić się obrzęk w postaci krwiaka lub spuchniętej tkanki. Należy wtedy zastosować okład z lodu i odciążenie. W przypadku skręcenia stawu skokowego nie należy stosować unieruchomienia w postaci gipsu.
Stosowanie luźnego, nie uciskającego stopy obuwia pomoże przy pojawiających się dolegliwościach bólowych halluxa.
W przypadku problemów z rozcięgnem podeszwowym i ostrogą piętową pomocny będzie delikatny masaż podeszwy wykonany małą piłką.
We wszystkich wymienionych powyżej problemach warto zgłosić się do fizjoterapeuty w celu oceny stopy i ustalenia kolejnych działań.
Objaw, jaki będzie towarzyszyć chorobie zwanej dna moczanowa, to nagły ostry ból w stawie pojawiający się w nocy lub wcześnie rano, z czasem będzie bardziej dotkliwy. Po kilku dniach, czasem nawet tygodniach, stanie się rozdzierający. Chory staw będzie wrażliwy na dotyk, obrzęknięty i zaczerwieniony, skóra nad nim napięta, błyszcząca, czerwona lub sino-purpurowa. W przypadku zaobserwowania wyżej wymienionych objawów należy zgłosić się do lekarza. Następstwem braku podjęcia leczenia będzie osadzanie się kryształów moczanowych nie tylko w stawach, ale również w tkankach miękkich pięt, paluchów, uszu oraz w kaletkach maziowych różnych stawów i tworzenie się tam tzw. guzków dnawych.

Stopa cukrzycowa:

Osoby chore na cukrzycę typu 2, czyli insulinoniezależną, są narażone na pojawienie się zespołu stopy cukrzycowej. Choroba charakteryzuje się niedostatecznym ukrwieniem stóp, co zmniejsza ich wrażliwość bólową, utrudnia gojenie się ran i owrzodzeń świadczących o postępującym procesie martwiczym. Osłabieniu ulega struktura kości i stawów, w efekcie czego dochodzi do deformacji stopy uniemożliwiającej chodzenie.

Jak leczymy?

• podczas terapii osteopatycznej tonizujemy napięcie, a dzięki specjalnym technikom energetyzacji możemy wpływać na większe ukrwienie bolesnych miejsc, co z kolei przekłada się na skrócenie procesu leczenia
  • zajęcia rehabilitacyjne mają na celu znalezienie przyczyny dolegliwości i wprowadzenie konkretnych zmian we wzorce ruchowe tak, aby pacjent mógł wrócić do pełnej sprawności
  • częste zajęcia z jogi lub zbudowanie świadomości pacjenta na temat jego dolegliwości, pozwalają mu uczyć się samego siebie, a co za tym idzie wpływać na samoleczenie organizmu