Jaką dietę powinna stosować przyszła mama?

Stopa i jej 7200 zakończeń nerwowych, czyli naturalna moc refleksologii.
8 sierpnia 2018
Terapia Watsu®
3 października 2018
Show all

Czas planowania narodzin dziecka oraz ciąża to szczególny czas, w którym odżywianie ma duże znaczenie dla zdrowia matki i dziecka.

Z genami rodziców dziecko dziedziczy skłonności do pewnych dolegliwości. Aby zmniejszyć skutki ewentualnych chorób, warto zadbać w czasie ciąży i po porodzie o świadome i zdrowe odżywianie. Dieta powinna być różnorodna i zrównoważona taka, która sprosta zwiększonemu zapotrzebowaniu kobiecego organizmu na witaminy, minerały i składniki odżywcze. Niezwykle ważne są tu powyższe składniki odżywcze, dlatego, że korzystają z nich Matka i Dziecko. Na szczególną uwagę i bardzo indywidualne podejście wymagają kobiety, u których zdiagnozowano takie choroby jak: Nadczynność Tarczycy, Niedoczynność Tarczycy, Hashimoto, Cukrzyca, wszelkiego rodzaju Alergie, Migreny, choroby jelit. Słuchanie i obserwacja swojego organizmu jest bardzo ważne. Wiele czynników wpływa na rozwój dziecka: rodzaj, ilość, jakość napojów, posiłków, przekąsek jak również emocje towarzyszące przyszłej mamie na co dzień. Według Wschodniej Medycyny Chińskiej podstawą zdrowia jest dążenie do równowagi.

Ogólne wskazówki odnośnie diety podczas ciąży:

-dbać o ciepłotę ciała i prawidłową pracę układu pokarmowego (małe ilościowo posiłki, dokładne gryzienie, nie zajadaj stresowych sytuacji)
-idealne danie lekkostrawne to zupy w różnych postaciach
-bazą powinny być na lekkostrawnych potrawach o łagodnym smaku
-dbać o odpowiednią ilość tłuszczy (są ważne dla rozwoju centralnego układu nerwowego i siatkówki oka)
-unikać pikantnych i ostrych potraw
-unikać silnie wychładzającego pożywienia szczególnie w okresie jesieni i zimy (pomidory, ogórki, cytrusy szczególnie pomarańcza)
-uważać na ilość soli i białka zwierzęcego
-uważać na ilość kawy i czarnej herbaty
– uważać na produkty mleczne (tu jest ważne indywidualne spojrzenie na zdrowie matki – pomagamy w doborze produktów)
– zwracać szczególną uwagę na pochodzenie mięsa (u wegetarianek zwracać uwagę na poziom witamin z grupy B)
-do picia: kompoty ze śliwek, jabłek, czereśni, brzoskwiń, kawa zbożowa, herbatki ziołowe (tu nasza dietetyczka p. Agnieszka podpowie, po które zioła warto sięgać, na które uważać i z których zrezygnować w tym szczególnym czasie).
-nie jeść dań z mikrofalówki, produktów typu „instant”, kolorowych napojów gazowanych,
-nie pić alkoholu
-unikać stresu, pośpiechu, przemęczenia
-umiarkowana aktywność fizyczna (jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich) – w naszej klinice pomagamy indywidualnie dobrać rodzaj ruchu, tak aby mama i dziecko były zadowolone

Pamiętajmy, że ciąża jest początkiem nowego etapu życia.

Zdrowe nawyki żywieniowe matki zaowocują w okresie połogu i prawidłowego rozwoju dziecka na najbliższe lata.

Agnieszka Tereszczyńska