Masaż relaksacyjny po zimowym wysiłku

Regeneracja po nartach
22 marca 2017
Stopa i jej 7200 zakończeń nerwowych, czyli naturalna moc refleksologii.
8 sierpnia 2018
Show all

Okres zimowy to dla wielu z nas czas intensywnego wysiłku fizycznego, związanego ze sportami zimowymi. Niezależnie czy jest to rekreacyjny wyjazd na narty z rodziną czy też bardziej aktywny pobyt nastawiony na długie godziny spędzone na stoku, dla naszego organizmu jest to moment zwiększonej aktywności fizycznej. Zjeżdżając na nartach, przemierzając długie trasy biegowe czy też po prostu dobrze się bawiąc na łyżwach, kształtujemy naszą gibkość, wytrzymałość oraz koordynację. Nasze mięśnie podczas tych aktywności wykonują wzmożoną pracę. Stawy zostają poddane bardzo dużym obciążeniom, z którymi organizm musi sobie w odpowiedni sposób radzić. Mięśnie, więzadła i torebki stawowe poprzez prawidłowe napięcie kontrolują ruch, aby zapobiec kontuzji i zapewnić optymalne warunki do aktywności. Oprócz układu mięśniowo-szkieletowego próbie zostaje poddany także nasz układ wydolnościowy. Prawidłowa praca układu oddechowego ma ogromne znaczenie w czasie uprawiania każdego sportu. Z tych właśnie powodów należy zadbać nie tylko o prawidłowe przygotowanie organizmu przed okresem zimowym, ale także o właściwą regenerację po powrocie do życia codziennego.

Głównymi mięśniami, które będą pracowały najintensywniej w czasie uprawiania sportów zimowych są mięśnie grzbietu i brzucha, mięśnie pośladkowe oraz mięśnie ud. Ciągły skurcz tych mięśni w czasie aktywności powoduje ich przeciążenie, co może prowadzić do mikrourazów w obrębie włókien mięśniowych. Objawia się to bólem, osłabieniem i uczuciem „ciężkości” po wysiłku fizycznym. W dalszym etapie dochodzić może do przykurczów mięśniowych, które będą ograniczać zakres ruchu w stawie. Zmęczonym i przeciążonym mięśniom z pewnością przeniosą ulgę techniki masażu relaksacyjnego. Masaż wpływa nie tylko na tkankę mięśniową, ale i na tkankę łączną oraz nerwową. Określonymi technikami możemy spowodować uelastycznienie i przyrost tkanki łącznej w naszym organizmie. Przez zwiększone przekrwienie okolicy masowanej dochodzi do odżywienia tkanki kostnej, przyspieszenia przemiany materii, a co za tym idzie szybszego spalania tłuszczu uwalnianego z komórek tkanki tłuszczowej. W czasie takiego zabiegu dochodzi również do odżywienia tkanki chrzęstnej, dzięki czemu zwiększona zostaje ochrona przed procesem zwyrodnieniowym. Do tkanek dopływa większa ilość produktów odżywczych, co powoduje szybszą ich regenerację. Masaż wywiera bardzo duży wpływ na tkankę mięśniową. Sprawia, iż jest ona dotleniona, bardziej elastyczna i wytrzymała. Dzięki temu możliwy jest właściwy skurcz i rozkurcz mięśnia, co pozwala na jego prawidłową prace.

Głównymi technikami wykorzystywanymi w masażu relaksacyjnym jest delikatne głaskanie, ugniatanie, powolne rozcieranie i roztrząsanie. Wszystkie te chwyty są łagodne i delikatne, gdyż mają za zadanie rozluźnić masowaną okolicę.

Właściwa regeneracja organizmu jest kluczowa dla stanu naszego zdrowia. Niezależnie od tego czy uprawiamy sport amatorsko czy też wyczynowo, należy pamiętać o odnowie. Okres zimowy to czas wyjazdów i aktywnie spędzanego czasu na stokach i lodowiskach. W celu zapobiegania kontuzji i ograniczenia dolegliwości warto skorzystać z relaksacyjnych technik masażu.