Staw Choparta nazywany jest inaczej stawem poprzecznym stępu. Zaraz obok stawu Lisfranca, staw Choparta jest jednym z dwóch miejsc, w których to najczęściej wykonuje się amputację stopy. Obie te nazwy stawów pochodzą od nazwisk chirurgów, którzy zadecydowali o wykonaniu zabiegu dokładnie w tych miejscach. Staw Choparta jest stawem złożonym, co oznacza dokładnie tyle, że zbudowany jest on z kilku mniejszych stawów. Jego uszkodzenia określane są jako niezwykle rzadkie i trudne w diagnostyce, przez co niejednokrotnie zdarza się, że długo nie są rozpoznawane. Ich prawidłowe leczenie stanowi fundamentalną podstawę zapobiegania powikłaniom.

Gdzie dokładnie znajduje się staw Choparta?

Staw Choparta znajduje się w przedniej części kości piętowej, gdzie łączy się ona z kośćmi:

skokową
łódkowatą
sześcienną

Tylną część tego stawu stanowią kości skokowe i piętowe, zaś część przednią kość sześcienna i łódkowata. Wszystkie te elementy tworzą dwa charakterystyczne połączenia, które wchodzą w skład stawu złożonego, dzielącego się na staw piętowo-sześcienny i staw skokowo-piętowo-łódkowy.

Staw Choparta położony jest dokładnie w środkowej części stopy, gdzie znajduje się tuż przed przednią powierzchnią kości piszczelowej i kości strzałkowej. Tym samym znajduje się tuż przed kostką boczną i kostką przyśrodkową.

Staw poprzeczny stępu charakteryzuje się wysokim stopniem mobilności, a umożliwia on między innymi obrót tylnej części stopy, w czasie, gdy przednia jej część znajduje się na ziemi, nieruchoma. Staw Choparta wraz ze stawem skokowo-piętowym uczestniczy w ruchach odwracania (inwersji) oraz nawracanie (ewersji) stopy.

Jakie są przyczyny urazów w obrębie stawu Choparta?

Uszkodzenia i urazy w obrębie stawu Choparta najczęściej przytrafiają się sportowcom, którzy uprawiają sporty między innymi takie jak surfing, bądź też piłka nożna. Jeśli chodzi o surferów, punkt skręcenia ich stóp leży na wysokości stawu, kiedy w międzyczasie stopa pozostaje usztywniona. Wówczas bardzo łatwo o powstanie niebezpiecznego urazu. W przypadku piłkarzy zaś do urazów stawu Choparta dochodzi na skutek niefortunnego upadku ze skręceniem na stopę ustawioną w zgięciu podeszwowym.

O uszkodzenie stawu poprzecznego stępu bardzo łatwo również podczas uczestniczenia w wypadkach komunikacyjnych. Najczęściej dotyczą one motocyklistów lub kierowców, których stopa zaklinowała się między pedałami samochodu.

Najprostszą drogą do urazu stawu Choparta jest jednak zupełnie coś innego. Taki rodzaj kontuzji może przytrafić się nam podczas wykonywania codziennych obowiązków. Wystarczy, że źle staniemy na skręconej stopie i uraz mamy na miejscu.

W przypadku jakiejkolwiek okoliczności nabawienia się tego rodzaju konkluzji należy niezwłocznie udać się po pomoc medyczną, szczególnie z uwagi na trudność leczenia i postawienia odpowiedniej diagnozy.

Jak objawia się uraz stawu Choparta?

Objawy urazu stawu Choparta są bardzo łatwe do dostrzeżenia. Do takich objawów zalicza się charakterystyczny, towarzyszący kontuzji ból, który zaczyna nasilać się przy staniu, chodzeniu i próbach odepchnięcia stopy, która została dotknięta owym urazem. Ponadto, na pierwszy rzut oka można dostrzec sporej wielkości obrzęk, któremu towarzyszy widoczne zasinienie w obrębie grzbietowej i podeszwowej części stopy. W przypadku bardzo poważnych urazów tego stawu widoczne są również krwiaki, a nawet i deformacja stopy. U pacjenta można dostrzec również utykanie, które spowodowane jest bolesnością podczas obciążania chorej stopy.

Jak diagnozowane są urazy stawu Choparta?

Jeśli chodzi o diagnozowanie urazu stawu poprzecznego stępu, naturalnie rozpoczyna się je od wstępnego badania fizykalnego. Następnie lekarz prowadzący zleca wykonanie testów obrazowych, przede wszystkim zdjęć rentgenowskich. Jeśli rentgen okaże się niewystarczający, zleca się również wykonanie rezonansu magnetycznego. Jak już zdążyliśmy wspomnieć na samym wstępie, rozpoznanie takiego rodzaju urazu bywa bardzo trudne, co przedstawiają też same liczby. Okazuje się, że szacunkowo 20-40% przypadków jest zdiagnozowane przez lekarzy nieprawidłowo i nie udało im się rozpoznać urazu stawu Choparta. Jest to dobry znak, aby w razie podejrzeń takiej kontuzji udać się do naprawdę dobrego specjalisty, który wdroży trafne leczenie.

Leczenie stawu Choparta – jak wygląda?

W większości przypadków, leczenie urazów stawu Choparta polega na niezwłocznym nastawieniu i unieruchomieniu kontuzjowanej stopy. Jeśli chodzi o staw poprzeczny stępu, najczęściej stosowany jest opatrunek gipsowy, który unieruchamia okolice urazu na około dwa miesiące. Dość często stawia się także na leczenie operacyjne, ponieważ zdarzają się przypadki, kiedy to leczenie zachowawcze w postaci gipsu niestety nie zda egzaminu.

Jeśli chodzi o powikłania po takim urazie, to nie rozwijają się one często, jednak mogą stanowić spore utrudnienie w życiu codziennym. Do takich powikłań należy chociażby powstanie zmian zwyrodnieniowych w obrębie stawów stopy, upośledzenie wydolności ruchu oraz powstałe znaczne dolegliwości ruchowe.

Aby leczenie jednak okazało się sukcesem, a pacjent zdeterminowany jest do pełnego odzyskania zdrowia, konieczna będzie sumienna, systematyczna rehabilitacja pod okiem wykwalifikowanego fizjoterapeuty.